Total Pageviews

Wednesday, February 9, 2011

Pegarah Drama syok sendiri

Seorang pelakon yang tidak begitu terkenal telah diberikan peluang untuk mengarah filem. Dia pun mengarah dan ghairah dalam pengarahannya sehingga dia terlupa bahawa dia tidak mempunyai ilmu di dalam bidang pengarahan. Untuk mengaku , jauh sekali kerana dia 'lagak' orangnya. Dia meneruskan kerja-kerja pengarahan.
Pap! Nampak betapa kurang ilmunya , skrip asal dicantas dan dicantas menurut rasanya yang lagak. Si penulis skrip yang menulis skrip ingin sahaja melapurkannya kepada badan yang tertentu, tetapi ingin melihat juga hasil karya orang yang lagak lebih ini. Si penulis skrip meminta bantuan beberapa orang pengrah yang memenagi award disamping membayar upah seorang 'doktor skrip' yang terkenal di Malaysia untuk membantu mengeluarkan sebuah skrip bermutu tetapi dicantas dan diperlekeh  kebolehan orang lain kerana hanya kawan dan rakannya sahaja yang tahu segala.

Si pengarah yang lagak ini, merasakan inilah saatnya untuk dia menunjukkan kepada rakan-rakan bahawa dia berbakat besar . Lalu dicantasnya skrip itu semahunya atas alasan cerita terlalu panjang dan macam-macam. Si penulis skrip pada mulanya bersetuju untuk membuang watak-watak yang tidak penting di dalam skrip tersebut untuk menjimatkan kos penggambaraan, tetapi apabila isi skrip dicantas mengikut rasa pengarah lagak ini,  si penulis mengingatkan kepada pengarah lagak bahawa skrip terakhir telah disunting oleh pengarah yang memenangi beberapa award, pengarah lagak ini seolah tidak dapat menerima bahawa skrip itu telah disunting dan tidak memerlukan suntingan lagi kerana telah dibuat dan diteliti oleh pakar.

Dia tidak mengendahkkannya dan terus menggunakan skrip versinya sendiri untuk penggambaran. Penulis skrip hanya ingin menunggu dan melihat  keputusan permainan si lagak  yang menjadi bodoh sombong ini!

Pap! sampai pada editing  (suntingan) hancur semuanya. Mutu penggambaran 'rendah', continuiti habis, cerita jadi haprak, pemotongan 'kasar' . Peliknya  dia menyalahkan si penulis skrip. Hello saudara lagak! , penulis skrip melakukan kerja -kerja pemotongan ke?
 penulis skrip jaga props ke? Penulis skrip jaga pergerakan pelakon ke? 
Kalau awak dha tak berilmu tak usah bercakap lah... Jadi lagi teruk.


 Yang peliknya, ditipunya produser  dengan mengatakan apabila pihak stesen memberikan kata persetujuan barulah dibuat betul-betul, masuk itu dan ini.


Wahai pengarah yang lagak dan bodoh sombong!Sampai bila hendak berlagak? Nanti akan diketahui orang juga betapa tidak berilmunya anda.!
Wah, bukan main ghairahnya dia  hendak mengarah cerita yang lebih berat lagi dan berlakon sekali! Lepas itu upah dia mengarah diletakkan lebih tinggi dari pengarah memenagi award!

INGAT! Anda akan hancur di dalam keangkuhan anda!

No comments:

Post a Comment